Tur la Paşcani. Partea prima - "de rău"!

Pentru că deja multă lume a scris şi a pus şi poze multe şi frumoase, ştiţi că am fost la Paşcani. Eu nu vreau să "pun toată brânza într-o plăcintă", din considerentul că au fost şi câteva lucruri proaste, dar capabile să umbrească un eveniment frumos. S-au găsit 2-3 oameni care să-şi facă foarte prost treaba pentru că sunt incompetenţi şi se duce de râpă efortul a zeci alţii. Pentru că la serviciul de presă a ministerului stă lume ca şi inexistentă care nu e capabilă să gestioneze situaţia elementară cu drumul Orhei-Chişinău, nu e de mirare la câte gafe au făcut cu o simplă călătorie. Oamenii au făcut ceea de ce ar trebui să apere ministerul - i-au prejudiciat imaginea! Dar să vă povestesc pe rând...

Blogosfera moldovenească nu a prea avut printre protagonişti şoferii de curse lungi, mai mult "marşrutnicii" din Chişinău. Cu poate singura excepţie a acestui nenic.  Ap iată persoana responsabilă să găsească transport până la Paşcani l-a găsit tocmai pe el! Un autocar vechi unde în spate e frig ca afară iar în faţă cald de nu poţi sta, iar la volan un tip cu educaţia unui câine comunitar. Glume de prost gust tot drumul, la lecţiile de geografie omul probabil nu a călcat în viaţă, adresări bădărane şi atitudine de brută. 

Pornit pe la 7, pe la 11 am ajuns la Iaşi, noroc că un responsabil de la SA "Remar" ne-a întâmpinat cu maşina la ora asta şi ne-a condus spre centrul oraşului - mare noroc după cum am aflat mai târziu! Drept rezultat - oamenii care trebuia să se culce la 11, s-au culcat la 2, iar cei care la 2 - la 4!

A doua zi am mers conduşi de acelaşi om de la Paşcani, ascultând pe drum comentariile bădărănoase a respectivului pe fonul Adrianei Ochişanu şi a lui Stas Mihailov.

La Paşcani totul superb, sincer am rămas fără cuvinte! Mai ales cum s-au pregătit oamenii, cum domnul director Strună şi Domnul Ministru Şalaru au mers cu noi 4 ore prin halele şi secţiile de producere care nu se mai terminau. Ai impresia cu la Minister la PR se pricepe numai ministrul, lucru foarte trist de altfel!

Apoi (iarăşi "conduşi") până la "Hanul Ancuţei". Aici a mai fost un prânz şi multe discuţii cu şefii de la Remar şi CFM, totul foarte deschis şi frumos. Apoi a urmat...

Hanul se află la vreo 25 km nord de Roman. Noi trebuie să ajungem în timp util la Chişinău, pe la Albiţa pentru că drumul pe lângă Ungheni e rău. Ai trei opţiuni:

1. Pe la Iaşi, vre-o 3 ore până în vamă pentru că treci  prin Iaşi şi mergi greu. Teoretic - aşa a vrut să facă "şoferul".

2. Un traseu un pic mai lung, pe care îl treci mai repede pentru că nu ai localităţi mari pe drum. Unii au zis că nu e bun drumul până la Vaslui, asta oameni care merg pe drumuri din Moldova! Eu aş fi ales aşa şi la 6,30 eram la vamă. La 8 în Chişinău.

3. Opţiunea 3 - pe la Bacău, eu aş fi ales-o pe asta luând în calcul cine stă la volan. Pe la 9 eram în Chişinău, cel târziu.


Asta totul teorie. Practica bate orisce percepţie despre un şofer de transport public!

Omul a pornit spre Iaşi fără să ia în calcul trei factori de risc: 1. Nu ştie drumul, 2. Trebuie să mergi printr-un oraş mare şi pierzi timp, 3. Factorul uman din autobuz. (3.1 la volan e un ipocrit). Majoritatea ne-am băgat cu nasul în dispozitive mobile sau am adormit. M-am trezit la Iaşi când tipul circula de mai bine de jumate de oră rătăcit prin oraş. În momentul când am ajuns aproape în centru şi era cât pe ce să găsim drumul spre ieşire, responsabilul de presă şi imagine (!) de la minister a zis că vrea la mall. Chiar dacă eram deja în întârziere, acest Susanin al timpurilor noastre s-a arătat uşor de convins.

Ca rezultat încă juma de oră înapoi spre de unde am venit şi o oră la mall! Dacă credeţi că aici peripeţiile s-au terminat, staţi să vedeţi că abia au început! Pornirea de la Carefour a fost cu ghinion! Mai bine de o oră autobuzul a rătăcit prin centrul Iaşilor! Era să fie de râs dacă nu ar fi fost de plâns. Fără să ştie, "şoferul" ne-a dus să vedem toate monumentele din centrul oraşului şi de la periferii tot. 

Drumul "Hanul Ancuţei - Albiţa" a arătat cama aşa:

Şi dacă voi o să credeţi că aici s-a terminaţi, fiţi atenţi! La ieşire din oraş am aflat cu stupoare că conducătorul unităţii de transport public a închis veceul din dotare, luând în calcul procentul de consumatori de bere de la bord - a fost un adevărat act de genocid! Veceul ecologic a fost organizat în câmp undeva la 40 km înainte de vamă. Apoi vama şi "tradiţia milenară" a oamenilor care trec la Leuşeni de a se opri la prima unitate de igienă de pe teritoriul pruto-nistrean a fost încălcată şi ea - asta deja blasfemie crasă! 

Cireaşa de pe tort a fost la urmă când omul care trebuie să ajungă de la Leuşeni la Ministerul Agriculturii a intrat pe la Telecentru (orice om teafăr "o lua" pe la Buiucani), făcând un cot de 14 km pe drum dezastruos (cum, mie mi-a fost comod pentru că am coborât lângă casă şi am economisit 30-35 lei pe taxi, dar e împotriva logicii eleemntare!)!

În Chişinău lumea era la 23:30 (mulţumim lui Dimex pentru precizări), cineva trebuia să ajungă la Bălţi, alţii trebuiau să dea bani de taxi în loc de 3 lei la microbuz, cineva avea planuri pe seară...

De ce am scris toate astea? Nu pentru că e cel mai important ce s-a întâmplat în această vizită, dar este un exemplu cum nu se poate de făcut! Nu se poate ca 2-3 oameni incompetenţi să-şi bată joc de munca enormă depusă de mulţi alţii! A celor de la HR CFM care au muncit enorm cu vizele şi a lui Eugen cu Dima care le-au ajutat! A directorului de la CFM şi a ministrului Şalaru, a oamenilor minunaţi de la Remar. 

Eu tare sper că ministerul transporturilor va avea cândva oameni cpabili să îi asigure o imagine măcar pe măsura lucrurilor bune care se fac!

P. S. Urmează partea a doua: de bine! cu multe multe poze şi lucrurile mari şi frumoase pe care le-am văzut şi discutat. 

P.P.S. Apropo, cei care cred că renovarea trenurilor s-ar putea face în Moldova sunt pur şi simplu ridicoli. Atâta tehnologie şi "know how" ca la fabrica de la Paşcani nu se găseşte în toată industria RM cu tot cu AŞM!